این مرکز اعلام کرد که با کاهش محدودیت های کنترل بیماری کرونا، تولید و زندگی روزمره به حالت عادی بازگشته و سناریوهای مصرف آفلاین (غیرمجازی) این روند را تسریع کرده است.
داده های اداره ملی آمار چین نشان می دهد که در سال 2022، خرده فروشی در این کشور در مجموع به 43.97 تریلیون یوان (معادل 6.51 تریلیون دلار) رسید که تنها 0.2 درصد کمتر از سال گذشته بود. خرده فروشی در مناطق شهری به 38.04 تریلیون یوان رسید که 0.3 درصد کاهش داشت و رقم مربوطه برای مناطق روستایی ثابت باقی ماند که 5.93 تریلیون یوان بود.
کانگ یی، مدیر اداره ملی آمار چین گفت: «گسترش تقاضا در بازار مصرف داخلی یکی از اولویت های امسال است. سال گذشته، بازار مصرف به دلیل پاندمی مختل شد و تمایل ساکنان به هزینه نیز کاهش یافته بود.»
وی افزود: «در چنین شرایطی، دولت سیاستهایی را برای افزایش مصرف اعلام کرد و این سیاستها به تثبیت بازار مصرف داخلی کمک کردند که در ماه دسامبر شاهد بهبود اوضاع بودیم.»
ماه گذشته، کل خرده فروشی در چین 1.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و این کاهش 4.1 درصد کمتر از کاهش ثبت شده در نوامبر بود.
در سال 2022، خرده فروشی کالا با 0.5 درصد افزایش به 39.58 تریلیون یوان رسید. خرده فروشی بخش خدمات پذیرایی با 6.3 درصد کاهش به 4.39 تریلیون یوان رسید. خرده فروشی کالاهای اساسی مصرفی روزانه به طور پیوسته رشد کرد. روغن های خوراکی و مواد غذایی و نوشیدنی های شرکت های بالاتر از اندازه تعیین شده به ترتیب 8.7 درصد و 5.3 درصد افزایش یافتند.
اداره ملی آمار چین همچنین اعلام کرد که برخی از انواع جدید الگوهای مصرف نسبتا سریعتر توسعه یافته اند. سال گذشته، خرده فروشی آنلاین در سراسر این کشور با 4 درصد افزایش به 13.79 تریلیون یوان رسید. خرده فروشی کالاهای فیزیکی به 11.96 تریلیون یوان رسید که حکایت از افزایش 6.2 درصدی داشت و 27.2 درصد از کل خرده فروشی را تشکیل می داد.
کانگ گفت که ظرفیت عظیم بازار مصرف در چین پشتوانه بیش از 1.4 میلیارد نفری دارد. ارتقای ساختار مصرف در این کشور همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، نقاط مهم مصرف جدید ظهور کردهاند و الگوهای مصرف نوین که با اینترنت و فناوریهای دیجیتال ادغام شدهاند به سرعت در حال رشد هستند.
در همین حال، دستورالعملی که به طور مشترک توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی، و کابینه چین در ماه دسامبر گذشته منتشر شد، اهداف بلندمدت برای اجرای یک استراتژی به منظور رشد تقاضای داخلی از سال 2022 تا 2035 را مشخص کرده است.
بر اساس این سند، یک سری تمهیدات برای کمک به گسترش بازار داخلی انجام خواهد شد. توسعه اشتغال، افزایش درآمد، بهبود الگوهای توزیع درآمد و ارائه سناریوهای مصرف مناسب برای مصرف کنندگان از جمله اهداف است.
مدیر اداره ملی آمار چین گفت که اجرای سیاستهای افزایش مصرف به بهبود مستمر قدرت خرید خانوارها کمک میکند و انتظار میرود کمیت بازار مصرف نه تنها احیا شود بلکه بهبود یابد.
وانگ وی، رئیس موسسه مطالعاتی اقتصاد بازار در مرکز تحقیقات توسعه شورای دولتی، گفت که مصرف خدمات در زمینههایی مانند گردشگری فرهنگی، مراقبت از سالمندان، مراقبت از کودکان، آموزش پزشکی، ورزش و امور تفریحی به محرک اصلی مصرف تبدیل خواهد شد.