بسیاری افراد تصمیم گرفتهاند تا در سال نوی میلادی بیشتر بر تغذیهٔ خود نظارت کنند و غذاهای سالمتری بخورند.
رستورانهای بینالمللی و بومیِ دوبی با فضاهای زیبایشان معروفند. اما اخیرا سفارش دادن غذا از بیرون و یا تهیهٔ آن در خانه بیشازپیش رواج پیدا کرده و چیزهای ازپیشآماده هنوز اولویت دارد، حتی اگر کمی هزینهبر باشد.
بازار خوراک و نوشیدنی امارات با رستورانها، هتلها، بیرونبرها، بیش از ۱۰/۸ میلیارد یورو گردش مالی دارد. همچنین ۶۰ درصد از کاربران تلفن هوشمند در این کشور روی گوشی خود اپلیکیشن سفارش غذا دارند و نیمی از آنها دائما از این اپلیکیشنها استفاده میکنند.
افزایش محبوبیت غذاهای بیرونبر سبب شده گزینههای مشتریان هم بیشتر شود، و خوراکهایی با ترکیبات غذاییِ تازه و بهاندازه به درِ خانه تحویل داده شود. سرویس غذای گیاهی روتدی کمتر از سه ماه پیش راهاندازی شد و تا همینجا ۱۰۰مشتری دائمی دارد.
دستکم چند هفتهای است که میبینیم غذاهای گیاهی، و بهنوعی سمزُدا، نسبت به خوراکهای حیوانی مشتری بیشتری پیدا کردهاند. چون مردم توصیههای زیادی را دربارهٔ قطع مصرف برخی مواد و رفتن به سمت خوراکهای گیاهی میگیرند.
اما این برنامههای غذایی فایدهٔ دیگری هم دارد؟
ماریا ابی حنا، کارشناس تغذیه معتقد است که چنین است. او میگوید: «کل این دیدگاه جامعنگر به تغذیه، در واقع رویکردی به سلامت است نه فقط صحبت از کمکالری و پُرکالری بودن غذاها، بلکه کلیّت ترکیبات غذایی، ویتامینها، مواد معدنی، و شیوهٔ غذا خوردن در آن مهم است. مثلا اینکه باید پایهٔ خوراک شما گیاهی یا با کمکربوهیدرات باشد. دانش عظیمی پشت نگرش است و مردم قطعا دارند اهمیّت این موضوع را میفهمند.»
یکی دیگر از سبکهایی که باب شده، بستهای غذای آمادهٔ پخت است که به دست مشتری میرسد. چیزی که مشتری میگیرد این است؛ عکس غذا، دستور تهیه، کالری، و محتویات.
الیویا منر، بنیانگزار سایت «سلام سرآشپز» میگوید: «مردم معمولا از بچگی ۵ یا ۶ نوع غذا بلدند که همیشه هم سراغ درست کردن همانها میروند. اما اینها بالاخره تکراری میشود. بنابراین ما هم لذّت کشف دستور غذاهای تازه را به مشتریهایمان میدهیم و شما هر هفته یک غذای تازه یاد میگیرید. گرچه غذاهای محبوب خودتان را هم دارید. اما شبها کمتر غذا درست میکنید و آخر هفته کمی وقت هست که غذاهای محبوبتان را درست کنید.»
برنامههای غذایی شامل صبحانه، ناهار، شام و میانوعده، بهطور میانگین برای هر نفر بین ۴۵۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه هزینه دارد، درحالیکه قیمت ۲۰ وعده از این غذاهای آمادهٔ پخت در ماه ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو است و هزینهٔ متوسط خرید از سوپرمارکت هم در دبی ماهانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو است.
کیت اومالی فارل، ساکن دوبی دربارهٔ این بستههای غذای آمادهٔ پخت میگوید: «من اصلا آشپزی بلد نبودم جز اینکه میتوانستم گوشت و مخلّفات را در قابلمه بپزم. اما این غذاهای آمادهٔ پخت چیز دیگری است. خیلی آسان است. بار اول اینطور بود که دائم از روی دستور میخواندم و بعد دوباره به آشپزی بر میگشتم، اما از دفعهٔ دوم حرفهای شدم. اگر مجبور بودم خودم بروم و اینها را بخرم، درست از آب در نمیآمد، چون همیشه چیزی کم داشت و مزهاش همین که هست نمیشد.»
در بحران کرونا بسیاری از رستورانها سراغ تهیهٔ چنین غذاهایی رفتند، چون مشتری میتوانست، در حالی که مواد غذایی کمترین تماس را با دیگران دارد، غذا سفارش بدهد.
برخی کارشناسان تردید دارند که چنین روندهایی در آینده هم سودآور باشد، اما شکی نیست که اشتهای مردم برای غذاهای سالم در دُبی بیشتر شده و سبک زندگی، رژیم غذایی و غذاهای آمادهٔ پخت هم انگیزهٔ این گرایش است