شرکتهای چند ملیتی در صنعت کشاورزی در حال گسترش سرمایه گذاری در کشاورزی دیجیتال و هوشمند هستند، حوزه ای کلیدی که در «سند مرکزی شماره ۱» چین برای سال 2023 برجسته شده و به دنبال ادغام استراتژی توسعه با احیای مناطق روستایی چین است.
شرکت Charoen Pokphand به تازگی به خبرگزاری شینهوا گفت که قصد دارد حدود 100 پارک صنعتی مدرن علوم و فناوری کشاورزی را به عنوان بخشی از استراتژی توسعه این گروه برای سال 2023 راه اندازی کند.
بر أساس اعلام این شرکت، این پارک ها بهسازی زمین، کاشت و پرورش، فرآوری محصولات کشاورزی، تدارکات زنجیره سرد، تامین مالی تجارت الکترونیک، آموزش استعدادها، گردشگری زیست محیطی و میراث فرهنگی منطقه را انجام خواهند داد.
لیو لینلین، یکی از مدیران ارشد کارگیل، گفت که دیجیتالی شدن، که روند بزرگ کشاورزی و دامپروری است، مسیر توسعه کارگیل خواهد بود.
لیو گفت: «علاوه بر استفاده از ابزارهای هوشمند در تولید، مانند تولید خودکار، برنامه تجزیه و تحلیل کلان داده و هوش دیجیتالی در تمام جنبههای زنجیره تأمین کشاورزی کارگیل اجرا میشود».
تلاشها و مسیر توسعه شرکتهای چند ملیتی در راستای تلاشهای فزاینده چین در پیگیری نوسازی کشاورزی است.
«سند مرکزی شماره 1» برای سال 2023 که یک سند رسمی کلیدی است که اوایل این هفته منتشر شد، اعلام می کند که چین در سال جاری حمایت خود را از علم، فناوری و تجهیزات کشاورزی تقویت خواهد کرد.
نی فنگینگ، معاون مدیر کل مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی در آکادمی علوم کشاورزی چین، روز چهارشنبه به گلوبال تایمز گفت که شرکت های چندملیتی کشاورزی متوجه فرصت های رشد جدیدی شده اند که پیشرفت در چین به وجود آورده است، جایی که فناوری های دیجیتال به طور فزاینده ای برای کشاورزی مدرن استفاده می شود.
به گفته نی، سرمایهگذاری در ارتقای فناوریها برای کارآمدتر شدن و هوشمند شدن به نقطه کانونی در سالهای اخیر تبدیل شده است.
بر اساس این سند، چین به دنبال توسعه دیجیتال در مناطق روستایی، بررسی سناریوهای مختلف برای استفاده از فناوری دیجیتال، سرعت بخشیدن به توسعه داده های بزرگ و پیشبرد کشاورزی هوشمند خواهد بود.
نی گفت که استفاده گسترده از فناوری دیجیتال از جمله داده های بزرگ در کشاورزی و تغذیه دام می تواند در زمان و نیروی کار صرفه جویی کند و کارایی کشاورزی را افزایش دهد، که این به یک روند غیرقابل توقف تبدیل شده است.
نی گفت: «با پیشرفت شهرنشینی در چین، نیروی کار از مزارع دور شده که منجر به کمبود نیروی کار در عملیات کشاورزی سنتی شده است.»
داده های وزارت کشاورزی و امور روستایی نشان می دهد که سطح مکانیزاسیون جامع کشت، کاشت و برداشت محصول از 57 درصد در سال 2012 به 72 درصد در سال 2021 رسیده است.
به گفته کارشناسان، تلاشهای کشاورزی دیجیتال چین به دگرگونی الکترونیکی مناطق روستایی نیز گسترش مییابد، که انتظار میرود به شرکتهای چندملیتی کمک کند تا بازارهای خود را در شهرهای کوچکتر گسترش دهند.
این سند پرورش صنایع و مدلهای تجاری جدید در مناطق روستایی چین را تشویق میکند، مانند راهاندازی پایگاههای تجارت الکترونیکی آنی، توسعه گردشگری روستایی با کیفیت بالا، ترویج سناریوهای کاربردی دیجیتال، و افزایش کاربرد دادههای بزرگ و هوش مصنوعی در کشاورزی.
هو کیمو، معاون دبیر کل انجمن یکپارچه سازی اقتصادهای دیجیتال و واقعی، روز چهارشنبه به گلوبال تایمز گفت، تحول دیجیتال برای بهبود سطح درآمد کشاورزان سودمند است که مصرف انبوه را در کشور آزاد کرده و همچنین رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
داده های رسمی نشان می دهد که در سال 2022، خرده فروشی آنلاین محصولات کشاورزی چین در حدود 530 میلیارد یوان (77.5 میلیارد دلار) بود که 9.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. طبق برنامه ملی کشاورزی و توسعه روستایی برای دوره چهاردهم برنامه پنج ساله (2021-2025) چین قصد دارد تا سال 2025 این رقم را به 800 میلیارد یوان برساند.