تحلیلگران با استناد به احیای صنایع مختلف و سیاست های حمایتی دولت می گویند، از آنجایی که مناطق بیشتری از پیک ابتلا خارج شده اند، انتظار می رود که افزایش مصرف در طول تعطیلات و در طول سال، جانی تازه و نیرویی قوی به اقتصاد ملی در سال جاری تزریق کند.
شو زینگ فنگ، یکی از مقامات وزارت بازرگانی چین، روز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که احیای سناریوهای مصرف حضوری مانند خرده فروشی، پذیرایی و گردشگری بین منطقهای در حال سرعت گرفتن است و مصرف آنلاین روند رو به رشد خود را حفظ کرده است.
طبق گفته شو، در 10 روز اول ژانویه، فروش غذا، نوشیدنی و پوشاک در شرکتهای خرده فروشی مهم هر کدام بیش از 20 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. رزرو برخی از رستوران ها برای شام های شب سال نو چینی بیش از دو برابر شده و میزان رزرو برخی از اقامتگاه ها در مقاصد توریستی محبوب مانند شانگهای و یوننان از 80 درصد فراتر رفته است.
شو گفت که این یافته ها به طور کامل انعطاف پذیری و سرزندگی بازار مصرف چین را نشان می دهد.
بسیاری از صاحبان مشاغل در سراسر چین، چنین سرزندگی را احساس می کنند. لیو ژنجون، یکی از مدیران شرکت خدمات پذیرایی هونان شیانجون، که در استان هونان واقع در مرکز چین مشغول به فعالیت است، روز پنجشنبه به گلوبال تایمز گفت که کسبوکار در رستورانهایش، سه هفته پس از اوج گیری پاندمی در شهرش، این هفته به 80 درصد از سطح فعالیت در سال 2022 بازگشته است.
لیو گفت: «همه خدمات مربوط به شام شب سال نو و اتاق های خصوصی در رستوران های زنجیره ای من رزرو شده اند. من حساب و کتاب ها را بررسی کردم و درآمدها به 80 درصد ظرفیت بازگشته اند. شاید مردم هنوز کمی نگران باشند چون به تازگی از موج کرونا عبور کرده ایم.»
مدیری به نام جائو در بازار کالاهای روسی در سویی فنحه، یک شهر مرزی در استان هی لونگجیانگ در شمال شرقی چین، روز پنجشنبه به گلوبال تایمز گفت: «موجودی کالاهای روسی ما به پایان رسیده است و ما منتظر دسته بعدی محصولات هستیم تا از گمرک خارج شوند.
وی افزود که خریدهای آنلاین و حضوری برای جشنواره بهار افزایش یافته است. در این میان رشد خریدهای آنلاین به خوبی محسوس است، و دورترین تحویل فوری به سانیا، استان هاینان چین جنوبی ارسال شده است.
تعطیلات همچنین به معنای بازار داغ حمل و نقل در سراسر چین خواهد بود. وزارت حمل و نقل اعلام کرد که تا روز چهارشنبه، 480 میلیون مسافر از طریق راه آهن، جاده، مسیرهای آبی، زمینی و هوایی جابجا شده اند که نسبت به مدت مشابه در سال 2022، 47.1 درصد افزایش داشته است.
این وزارتخانه انتظار دارد که تردد مسافران به 99.5 درصد از سطح سال 2022 برسد و اداره هواپیمایی چین اعلام کرد که پروازهای مسافربری روزانه افزایش یافته و به 73 درصد میزان پروازهای سال 2019 یعنی سال قبل از همهگیری برسد.
گردشگری نیز در حال بهبود است. دادههای پلتفرم مسافرتی Qunar.com نشان میدهد که تا روز چهارشنبه، رزرو پرواز در طول تعطیلات جشنواره بهار نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش یافته و سه مقصد برتر چنگدو، پکن و چونگچینگ هستند. بر اساس این داده ها، سفرهای طولانی مدت به طور قابل توجهی بهبود یافته است. به عنوان مثال، نسبت رزرو برای مسیرهای بیش از 800 کیلومتر به 91.7 درصد افزایش یافته است.
رزرو برای پارک های موضوعی نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. تا روز چهارشنبه، رزرو فستیوال بهار دیزنی لند شانگهای نسبت به سال گذشته دو برابر شده بود.
گوئو لهچون، معاون موسسه Qunar.com، روز پنجشنبه به گلوبال تایمز گفت: «چنین ارقامی نشان می دهد که اعتماد مصرف کننده در حال بهبود است و صنعت گردشگری در مسیر مثبتی حرکت می کند.»
تیان یون، یک اقتصاددان باسابقه، روز پنجشنبه به گلوبال تایمز گفت: «بازگشت مصرف در سال جاری ممکن است فراتر از انتظارات شکل گرفته در اواخر سال گذشته باشد، چرا که بیشتر مناطق در سراسر چین از اپیدمی خارج شده اند.»
بزرگترین تفاوت با سال های گذشته این است که مردم با ماسک اما بدون وحشت خرید می کنند. او گفت که وقتی زندگی روزمره عادی شود، مطمئناً مصرف به وضعیت نرمال برمی گردد.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که خانم گیتا گوپینات، معاون صندوق بینالمللی پول، روز چهارشنبه گفته است که چین میتواند شاهد بهبود رشد چشمگیر اقتصادی از سه ماهه دوم به بعد بر اساس روند فعلی ابتلا باشد.
گوپینات گفت: «ما انتظار داریم که رشد در چین بازگشته و احیا شود.»
وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که بر تثبیت و گسترش مصرف خودرو، حمایت از خرید و استفاده از وسایل نقلیه با انرژی نوین، و گسترش گردش خودروهای دست دوم تمرکز خواهد کرد.
بنا بر اعلام وزارت بازرگانی چین، با تلاش های مستمر برای افزایش خرید، احیای مصرف حضوری تسریع خواهد شد و مصرف در سال جاری روند رو به رشد ثابتی را نشان خواهد داد.