آمارهای «انجمن خودروسازان چین» نشان میدهد فروش خودروهای الکتریکی و دوگانه که هر دو جزو خودروهای انرژی جدید در چین طبقهبندی میشوند، در 11 ماه ابتدایی سال 2022 به 6.07 میلیون دستگاه رسیده است.
این انجمن برآورد کرده که رقم بالا برای کل سال 2022 به 6.7 میلیون دستگاه خودرو برسد که 3.5 میلیون دستگاه از سال 2021 بیشتر و 25 درصد فروش خودروهای چین در آن سال محسوب میشود.
بر اساس این گزارش، انتظار میرود برنامه ملی خودروهای انرژی جدید چین که در نوامبر 2020 رونمایی شد به 25 درصد هدف خود در سال 2025 دست یابد.
«وو جیشین» معاون «مرکز تحقیقات و فناوری خودروی چین» در یک نشست صنعتی که اواخر دسامبر برگزار شد، گفت: ما سه سال از هدفمان جلوتر هستیم.
وی پیش بینی کرد فروش خودروهای انرژی جدید در سال 2023 بیشتر شده و به 9 میلیون دستگاه برسد.
وو جیشین گفت این چشماندازها نتیجه ترکیب یک سری از عوامل از جمله نرخ رشد بالای غیرمنتظره در سال 2022، سیاستهای جذاب به نفع دارندگان خودروهای انرژی جدید مانند معافیت از ممنوعیتهای هفتگیِ خودروهای بنزینی و گزینههای بیشتر برای انتخاب مدلهای موجود، است.
آمارهای « China EV 100» که یک اندیشکده بزرگ خودروهای انرژی جدید است، نشان میدهد در نیمه اول سال گذشته میلادی، خودروسازان در چین 33 مدل جدید از خودروهای سواری انرژی جدید ارائه کردهاند که معادل 60 درصد تمام خودرهای سواری ارائه شده در دوره مشابه بوده است.
حدود 300 مدل خودروی انرژی جدید تا پایان نیمه اول سال گذشته در بازار چین موجود بود که معادل حدود یک سوم تمام مدلهای خودرو در بازه فوق محسوب میشود. همچنین 78 درصد خریداران خودروهای انرژی جدید در نیمه نخست 2022 خریداران شخصی بودهاند.
«گوان مینگیو» یکی از همکاران شرکت مشاوره مدیرت جهانی «مککینزی» میگوید: انتظار میرود بازار خودروی چین در نتیجه تاثیر خرید خودروهای الکتریکی هوشمند توسط خریداران چینی، شاهد تغییرات بزرگتر و وسیعتر از آنچه پیش بینی میشد، باشد.
چین در سال 2009 طرح ارائه یارانه به خریداران خودروهای انرژی جدید را به اجرا در آورد. با توجه به آنکه خودروهای انرژی جدید به گزینه جدی خریداران تبدیل شده است، مقامات یارانه آن را در چند سال گذشته قطع کرده و تصمیم گرفتند تا پایان سال 2022 تمام این یارانه را متوقف کنند.
«ویلیام لی» رئیس و مدیرعامل استارتاپ برجسته خودرویی چین موسوم به «نیو»، گفت برخی خریداران در سال 2022 ثبت سفارش کردهاند تا از مزایای یارانهها برخوردار شوند بنا براین در چند ماه ابتدایی سال 2023 احتمالا شاهد افزایش شدید فروش نخواهیم بود.
اما او در عین حال تاکید کرد که کاملا درباره کل چشم انداز خودروهای انرژی جدید در سال جاری مطمئن است.
لی همچنین پیش بینی کرد شرکتش برند «لکسوس» شرکت تویوتا را در سال جدید در چین بیشتر به فروش برساند.
لکسوس یکی از محبوبترین برندهای لوکس در چین محسوب میشود و پس از برندهای آلمانی «بی ام دابلیو»، «مرسدس» و «آئودی» قرار میگیرد.
لکسوس در 11 ماه ابتدایی سال 2022، 168 هزار و 644 دستگاه خودرو در چین به فروش رساند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16.45 درصد کاهش داشت.
«چین لیهونگ» رئیس شرکت نیو تخمین زد که فروش لکسوس در چین ممکن است در سال جاری میلادی به 200 هزار دستگاه برسد.
آمارهای «انجمن خودروهای سواری چین» نشان میدهد 12 سازنده خودروهای انرژی جدید از جمع 15 خودروساز برتر در 11 ماه ابتدایی سال گذشته، چینی بودند. تسلا و فولکسن واگن جزو 12 خودروساز چینی نبودند اما آنها شرکتهای مشترک با چین هستند.
شرکت چینی «BYD» که «وارن بافت» مشهور سرمایهگذار آن است تولید و فروش خودرهای بنزینی معمولی را در اوایل 2022 متوقف ساخت و به اولین خودروساز سنتی تبدیل شد که کاملا بر تولید خودروهای انرژی جدید تمرکز میکند.
فروش آن در نیمه اول 2022 به 640 هزار دستگاه رسید و از فروش کل سال 2021 آن فراتر رفت و در عین حال از فروش تسلای مستقر در آمریکا به عنوان خودروساز برتر جهانی در عرصه انرژی جدید به پیش افتاد.
طبق تخمین شرکت «بلومبرگانایاف» فروش خودرهای انرژی جدید جهان به 21 میلیون دستگاه خواهد رسید و چین یکی از بازارهای عظیمی است که پیشتاز رشد آن خواهد بود.
مککنیزی نیز برآورد کرده که فروش جهانی خودروهای الکتریکی از سال 2021 تا سال 2030 به 220 میلیون دستگاه خواهد رسید و حدود نیمی از آنها در چین به فروش میرسند.
این شرکت مشاورهای همچنین در گزارشی که دسامبر 2022 منتشر کرد، تاکید نموده خودروسازان انرژی جدید چین مشتریان خارجی را با مدلهای خارقالعاده که فراتر از تصورشان باشد، جذب میکنند به گونهای که جایگاه آنها را در عرصه جهانی احتمالا بالا خواهد برد.
برای مثال، شرکت نیو در اروپا در حال فروش مدلهایی از خودروهای الکتریکی است که میتوانند باتریهای خالی خود را در ظرف چند دقیقه با باتریهای جدید عوض کنند. این شرکت اعلام کرده این فناوری تا سال 2025 در 25 کشور در دسترس خواهد بود.
آمار انجمن خودروسازان چین نشان میدهد در 11 ماه ابتدایی سال گذشته میلادی، 593 هزار خودروی انرژی جدید به بازارهای خارجی عرضه شده که افزایش 100 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد.
بر اساس اعلام این انجمن، خودروهای انرژی جدید در حال تبدیل شدن به نیرو محرکه صادرات خودروهای چین است و صادرات آن در سال 2023 بسیار بیشتر خواهد بود.