این فرودگاه که به باند 3800 متری مجهز است، برای جابجایی سالانه 160 هزار مسافر و 400 تن بار و محموله پست طراحی شده است. ساخت فرودگاه در سال 2020 با سرمایه گذاری بیش از 1.6 میلیارد یوان (حدود 229 میلیون دلار آمریکا) آغاز شد.
میرصاحب نورالیپ، یکی از ساکنان محلی تاجیک که در دانشکده ای در پکن تحصیل کرده، می گوید: «در گذشته، برای رفتن به پکن باید 40 تا 50 ساعت با اتوبوس و قطار می رفتم. با راه اندازی فرودگاه جدید، هواپیما زمان سفر را به هشت ساعت کاهش داده است.»
آیمهان مرادعلی 22 ساله، فروشنده ای است که محصولاتش را به صورت آنلاین به فروش می رساند. او در پلتفرمهای تجارت الکترونیک، گوشت گاومیش و سایر محصولات کشاورزی محلی را تبلیغ میکند.
خانم مرادعلی در این باره می گوید: «حجم فروش می تواند به 70 هزار یوان در ماه برسد. با افتتاح فرودگاه، محصولات ما می توانند سریعتر تحویل داده شوند و ما منتظر مشتریان بیشتری هستیم.»
تاشکورگان، در بخش شرقی فلات پامیر، تنها شهرستان خودمختار قوم تاجیک در چین است که بیش از 80 درصد از جمعیت حدود 40 هزار نفری آن، قوم تاجیک دارند. کمبود حمل و نقل مناسب و کارآمد در گذشته مانع توسعه اجتماعی و اقتصادی این شهرستان می شد.
روستاییان ساکن در این فلات برای مدت طولانی برای ارتباط با دنیای پیرامون به گاومیش و شتر وابسته بودند. هر کسی که میخواست از این منطقه خارج شود، باید از کوهها بالا میرفت، و مراقب می بود که از صخرهها سقوط نکند و از عرض رودخانهها با پای پیاده یا سوار بر حیوان عبور می کرد.
اما از سال 2013، بیش از یک میلیارد یوان برای جاده سازی در تاشکورگان سرمایه گذاری شده است. در فاصله سالهای 2016 تا 2020، حدود یک هزار و 50 کیلومتر راه روستایی آسفالت ایجاد شده و طول کل بزرگراه های شهرستان از 1500 کیلومتر فراتر رفت.
در حال حاضر تمامی شهرک ها و مناطق اداری شهرستان به جاده های مسطح دسترسی دارند. با افتتاح فرودگاه جدید، سطح زندگی ساکنان پامیر آماده ارتقاست.
زاپار عطاءالله، رئیس دولت محلی شهرستان تاشکورگان، می گوید که این مسیر هوایی سهل الوصل منجر به تردد و انتقال مستمر مردم، تدارکات و اطلاعات به فلات پامیر می شود و زمینه توسعه صنعتی در این فلات را مهیا می کند.
او می افزاید: «فرودگاه همچنین نقش مثبتی در بهبود حمل و نقل محلی و ترویج گردشگری محلی داشته و دروازه ای به سوی دنیای خارج خواهد بود.»