• خانه
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • سبک زندگی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • ورزشی
دوشنبه, آگوست 25, 2025
دیده نیوز
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • ورود کاربر
  • خانه
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • سبک زندگی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • ورزشی
  • خانه
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • سبک زندگی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • ورزشی
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
دیده نیوز
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
برندسازی محلی توسعه اقتصادمحلات

برندسازی محلی توسعه اقتصادمحلات

اکتبر 29, 2022
در فرهنگی و هنری
0
اشتراک در فیس بوکاشتراک در توییتر

به گزارش خبرگزاری دیده نیوز : مهندس سعیدشبانیان مدیرعامل کانون دفاتر توسعه اقتصادمحلات: محله به عنوان هویت اجتماعی اقتصادی و ترکیب یافته از کاربری‌های تأمین کننده نیازهای روزمره در شهر قلمداد می‌شود که علاوه بر ابعاد کالبدی دارای ماهیت اجتماعی، حس همبستگی، هویت جمعی و دسترسی به خدمات و تسهیلات مورد نیاز ساکنین است.

مطالب پیشنهادی

رمز موفقیت در مرکز بیزینس کارآفرینی دانشگاه هارواد

تجربه‌گرایی فرهنگی در بسته‌بندی و ارائه صنایع دستی؛ از رشت تا بازارهای جهانی

محلات شهری یکی از عناصر مهم و مؤثر در حیات اجتماعی شهرها هستند؛ در واقع نقش و کارکرد محلات، موجب می‌شود تا افراد ساکن، پیوندهای اجتماعی بیشتری نسبت به هم داشته و این پیوندها در پیشرفت پایدار شهری با بهره گیری از توانمندی و مشارکت جمعی بر روی سرمایه اجتماعی محله اثرگذار گذاشته و افزایش سرمایه اجتماعی را حادث، تا این امر باعث رونق اقتصاد شهر شود.

طی یکی دو دهه اخیر در سطح جهان، بسیاری از نهادهای دخیل در موضوع مدیریت شهری، بر ترویج نگرش مشارکتی و تشویق برنامه ریزی پایین به بالا تأکید داشته و تصمیم گیری و چاره اندیشی در خصوص حل مسائل شهری را بر مبنای اجتماعات محله‌ای پایه گذاری نموده‌اند.

 

کسب در آمدهای پایدار برای حوزه مدیریت شهری، چالش مهم شهرهای بزرگ

اما یکی از چالش‌های پیش روی شهرهای بزرگ در عصر حاضر، کسب در آمدهای پایدار برای حوزه مدیریت شهری است. اگر اقتصاد شهر را به مانند اقتصاد کلان و فعالیت‌های اقتصادی محلی را به مشابهت با اقتصاد خرد در نظر بگیریم، تأثیر وضعی و تجمیعی این اقتصادهای خرد می‌تواند، تحول بزرگی بر اقتصاد شهر و نظام مدیریت شهری ایجاد کند.

امروزه در اکثر کشورهای دنیا توجه خاصی به کارآفرینی و کارآفرینان در نظام نوین مدیریت شهری می‌شود. کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای جهش اقتصادی، از ابزار پیشرفت اقتصاد درون شهری به شمار می‌آید.

اگر اقتصاد شهر را به مانند اقتصاد کلان و فعالیت‌های اقتصادی محلی را به مشابهت با اقتصاد خرد در نظر بگیریم، تأثیر وضعی و تجمیعی این اقتصادهای خرد می‌تواند، تحول بزرگی بر اقتصاد شهر و نظام مدیریت شهری ایجاد کند از سوی دیگر اقتصاد پایدار محلی به ساکنان و مدیران شهری، امکان بهره گیری از فرصت‌های سرمایه گذاری در محله را داده و منجر به تأمین خدمات شهری مطلوب‌تر، کاهش هزینه‌های نگهداری شهر و افزایش خود اشتغالی در محله و نهایتاً افزایش درآمدهای شهر و مدیریت شهری خواهد شد.

برجسته سازی امکانات و فرصت‌های اقتصادی محله

از آنجا که هر یک از محله‌های شهر ویژگی منحصر و متمایز خود را دارند، تجربیات موفق شهرهایی همچون قاهره در مصر، کازابلانکا در آفریقا، هاوانا در کشور کوبا نشان داده برجسته سازی امکانات و فرصت‌های موجود اقتصادی در محله می‌تواند ارتقای گردشگری محله را تسهیل و با برند سازی محلی توسط مدیریت شهری، فعال سازی اقتصاد محلی را به همراه داشته باشد.

اندیشمندان معتقدند اگر کیفیت زندگی در محله با توجه به مؤلفه‌های محیط، اقتصاد و هویت اجتماعی (روابط دوستانه) تأمین شود، گردشگر به سوی آن مکان حرکت خواهد کرد و این حرکت یعنی تولید ثروت برای ظرفیت‌های موجودی که باید بالفعل شوند و این هنر مدیریت شهر است که ظرفیت‌ها را شناسایی و بسترسازی برای ایجاد زنجیره کامل اقتصاد از تولید تا مصرف و فروش و تبدیل شدن به ثروت را با برنامه ریزی دقیق، فعال نماید.

بر مبنای مطالب بیان شده اقتصاد محله محور، باور و عظمی راسخ می‌خواهد تا با همت تلاشگران عرصه مدیریت جهادی، باور به نشدن‌ها در کشور را تمام کرده و فرصت تبدیل به شدن‌ها را ایجاد کند؛ در این راستا اقتصاد محلی ناظر بر نگاه اصالت الهی، از بدو تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) ایجاد و در آینده باید بیشتر احیا شود.

بستر سازی چرخه تولید صنایع دستی و طراحی مدل صادرات آن، کشاورزی شهری ،بسترسازی خدمات محله وصاحبین کسب وکار در دو مدل افقی و عمودی، ایجاد و یا واگذاری مراکز اقتصادی محله، علی‌الخصوص مراکز اقتصادی تحت امر نظام، مدیریت شهری همچون فروشگاه‌های ارزاق و … در قالب تعاونی‌های مردمی به مراکز و اجتماع محور محله، همچون تشکل‌ها، مساجد، هیئت‌های مذهبی و نقش دادن همراه با اصول و استانداردها به مردم برای تأثیر گذاری در اقتصاد و جلوه‌های موفقی از تحول اقتصاد محلی خواهد بود.
وی درادامه باتوجه به افتتاح دفاتر توسعه اقتصاد محله و آغازطرح سراسری “تام”افزود؛
این دفاتر در واقع حلقه رابط میان شهروندان وصاحبین کسب وکارمحله ها می‌باشند
دفاترتوسعه اقتصادمحلات درزمینه هایی مانند رفاهی،اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی بصورت هدفمند ومحله محورفعالیت میکنند.

برچسب: توسعه اقتصادمحلاتسعیدشبانیانطرح سراسری تامکانون دفاتر توسعه اقتصادمحلات

مطالب مرتبط

رمز موفقیت در مرکز بیزینس کارآفرینی دانشگاه هارواد
بین المللی

رمز موفقیت در مرکز بیزینس کارآفرینی دانشگاه هارواد

جولای 20, 2025
تجربه‌گرایی فرهنگی در بسته‌بندی و ارائه صنایع دستی؛ از رشت تا بازارهای جهانی
فرهنگی و هنری

تجربه‌گرایی فرهنگی در بسته‌بندی و ارائه صنایع دستی؛ از رشت تا بازارهای جهانی

جولای 16, 2025
دل نوشته ای درباره صدای باد
فرهنگی و هنری

دل نوشته ای درباره صدای باد

ژوئن 6, 2025
دل نوشته ای درباره زیبایی طبیعت
فرهنگی و هنری

دل نوشته ای درباره زیبایی طبیعت

ژوئن 4, 2025
دل نوشته ای درباره دوستان نامرد و دوستی های بی اساس که در آن در رفاقت خیانت می شود
فرهنگی و هنری

دل نوشته ای درباره دوستان نامرد و دوستی های بی اساس که در آن در رفاقت خیانت می شود

ژوئن 3, 2025
بررسی روان شناختی انگیزه های موفقیت
فرهنگی و هنری

بررسی روان شناختی انگیزه های موفقیت

ژوئن 3, 2025

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

پربازدیدترین ها

اعطای نخستین نشان ملی مدیریت کسب‌وکار کشور

اعطای نخستین نشان ملی مدیریت کسب‌وکار کشور

آگوست 21, 2025
هشتمین اجلاس تکریم از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور

هشتمین اجلاس تکریم از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور

آگوست 24, 2025
مهم‌ترین گردهمایی‌های تخصصی حوزه مدیریت در کشور

مهم‌ترین گردهمایی‌های تخصصی حوزه مدیریت در کشور

آگوست 23, 2025
بنگاه‌سازی بانک سینا برای توسعه کسب‌وکار ها

بنگاه‌سازی بانک سینا برای توسعه کسب‌وکار ها

آگوست 13, 2025

انتخاب سردبیر

لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان در جلسه آتی دولت مطرح می‌شود

لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان در جلسه آتی دولت مطرح می‌شود

ژوئن 24, 2021
افزایش صد در صدی دفاتر خارج از کشور خانه صنعتکاران

افزایش صد در صدی دفاتر خارج از کشور خانه صنعتکاران

مارس 25, 2024
منافع ملی در اولویت جهان فولاد سیرجان

منافع ملی در اولویت جهان فولاد سیرجان

سپتامبر 19, 2023
قدرت نمایی مس در بحران تحریم

قدرت نمایی مس در بحران تحریم

جولای 28, 2023

درباره ما

رسالت پایگاه خبری دیده از ابتدا توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری بوده است. امیداست در پناه خدا برای شما مخاطبان گرامی مفید بوده باشیم.

دنبال کنید

دسته‌ها

  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • بین المللی
  • سایر
  • سایر اخبار ویژه
  • سبک زندگی
  • سرگرمی
  • سیاسی
  • علمی
  • عمومی
  • غذا
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • کتاب
  • گردشگری
  • مد و زیبایی
  • ملی
  • موسیقی
  • ورزشی
  • ویدیو
  • ویژه

آخرین پست ها

  • هشتمین اجلاس تکریم از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور
  • مهم‌ترین گردهمایی‌های تخصصی حوزه مدیریت در کشور
  • اعطای نخستین نشان ملی مدیریت کسب‌وکار کشور
  • بنگاه‌سازی بانک سینا برای توسعه کسب‌وکار ها

مهمترین عناوین هفته

هشتمین اجلاس تکریم از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور

مهم‌ترین گردهمایی‌های تخصصی حوزه مدیریت در کشور

اعطای نخستین نشان ملی مدیریت کسب‌وکار کشور

بنگاه‌سازی بانک سینا برای توسعه کسب‌وکار ها

  • درباره ما
  • تماس با ما
  • میزبانی وب

کلیه حقوق این سایت متعلق به دیده نیوز می‌باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • سبک زندگی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • ورزشی

کلیه حقوق این سایت متعلق به دیده نیوز می‌باشد.