پان یوجن، گلدوزی 77 ساله، هفته گذشته در گویی یانگ، مرکز استان گوئیجو در جنوب غربی چین، با لباسهای دستساز میائو، از اجرای نمایش کت واک هیجان زده شد.
در مراسم افتتاحیه هفدهمین کنفرانس توسعه صنعت گردشگری گوئیجو که در 6 آوریل برگزار شد، یک شوی مد با فرهنگهای قومی محلی با فلاشهای دوربین بود که تصاویری از گلدوزیهای ظریف میائو را بر روی جدیدترین مجموعه ثبت کرد.
پان، از گروه قومی میائو، اهل شهرستان خودمختار میائو و دونگ تای جیانگ منطقه خودمختار چیان دونگنان است.
او هنر گلدوزی را در سن 5 سالگی به عنوان یک سنت قومی از مادرش آموخت. اما بسیار فراتر از انتظار او بود که هنرهای مردمی بتواند مانند امروز خود را در هفته های مد مشهور جهان روی صحنه ها نشان دهد و گلدوزی های خلق شده توسط او روزی در زندگی روزمره خانواده ها در سراسر چین به عنوان محصولات خانگی دیده شود که اکنون چنین است.
پان در پنج کشور خارجی از جمله ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا بوده است. او گفت: «خارجی ها عاشق گلدوزی های ما هستند. آنها حتی حاضر بودند در کریسمس صدها متر صف بکشند، فقط برای خرید یک دفترچه یا زیور آلات گلدوزی شده برای خانواده خود.»
شیا هوا، رئیس «گروه ایو»، یک برند پوشاک چینی، بیش از سه دهه است که به ترویج میراث فرهنگی صنعت گلدوزی چین اختصاص دارد.
در دهه گذشته، شیا و تیمش متعهد به دیجیتالی کردن صنایع دستی قومی بوده اند و پایگاه های داده ای را در مورد الگوهای گلدوزی سنتی چینی و صنعتگران قومی ایجاد کرده اند.
شرکت او تاکنون بیش از 8000 نوع الگوی گلدوزی و اطلاعاتی در مورد بیش از 22000 گلدوزی گردآوری کرده است که پایه محکمی برای ساختن یک پایگاه صنعتی دیجیتال برای گلدوزی گذاشته است.
شیا گفت: «دسترسی به الگوهای گلدوزی و گلدوزیها، طراحان جهانی را قادر میسازد تا شرکای همکاری مناسبی برای طراحی و ایجاد محصولات مرتبط پیدا کنند.»
شرکت شیا با بیش از 400 برند معتبر جهانی از جمله «باربری» و بیش از 1000 طراح بین المللی همکاری و توسعه بیش از 400 شرکت کوچک و متوسط را در چین تقویت کرده است.
از سال 2017، شرکت او به بیش از 1700 گلدوز مانند پان کمک کرده است تا فراتر از کوه های عمیق قدم بگذارند و صنایع دستی خود را در خارج از کشور به نمایش بگذارند.
شیا هنوز اولین باری را به یاد می آورد که او و گلدوزی هایش به پل لندن و کاخ باکینگهام رفتند. گردشگران نزدیک همه آنها ایستادند تا از لباسهای قومی و اجرای آهنگهای محلی لذت ببرند.
زنان اقلیت قومی که زمانی برای نسلها در مناطق کوهستانی چین گیر افتاده بودند، در آن روز به «ستارههای بزرگ» تبدیل شدند و بسیاری از مردم را که برای گرفتن عکس با آنها عجله داشتند، به خود جذب کردند.
پان گفت: «صنایع دستی ما توسط گردشگران در داخل و خارج از کشور به خوبی شناخته شده و مورد علاقه است و اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد.»
او افزود که در بازاری که چند سال قبل در ووهان،واقع در مرکز چین برگزار شد، حجم فروش محصولات گلدوزی او به بیش از 600 هزار یوان (حدود 87255 دلار آمریکا) در یک روز رسید.
از طریق نوآوری خلاقانه و همکاری با طراحان جهانی، گلدوزیهای محلی، صنایع دستی قدیمی را با اقلام مد مدرن از جمله لباس، کفشهای پاشنه بلند، کیف و لوازم خانگی ادغام کردهاند و تاکنون بیش از 10 هزار نوع محصول عرضه شده است.
شیا گفت: «ما مدلهای محصول استاندارد و صنایع دستی سنتی خود را برای عرضه محصولات مدرن و مد روز ترکیب میکنیم و محصولات «شیک چینی» را از اعماق کوهها به صحنه جهانی میآوریم.»