چهارمین مجمع جهانی دادههای سازمان ملل متحد در هانگجو، مرکز استان جهجیانگ در شرق چین، رویدادی جهانی است که کارشناسان آمار، سیاستگذاران، دست اندرکاران و ذینفعان بخشها و مناطق مختلف را برای تبادل ایدهها و نمایش نوآوریها گرد هم میآورد، و مشارکتها برای دادهها بهتر در راستای توسعه پایدار را تقویت کنند.
رویکرد چین به حکمرانی داده ها بر اساس نظام سیاسی، فرهنگ و ارزشهای آن شکل می گیرد که بر حاکمیت دولت، ثبات اجتماعی و ارجحیت منافع جمعی بر حقوق فردی تأکید دارد. این رویکرد ممکن است برای برخی ناظران غربی که تمایل به بازار آزاد و مدل لیبرال دموکراسی برای حکمرانی دادهها دارند، غریبه یا حتی تهدیدکننده به نظر برسد. اما من متقاعد شدهام که رویکرد چین به ویژه با توجه به دستاوردها و چالشهای آن در استفاده از دادهها برای توسعه پایدار، شایسته احترام و درک بیشتری است.
دو مثال زیر نشان می دهد که چگونه رویکرد چین به حکمرانی داده به این کشور کمک کرده تا اهداف توسعه پایدار خود را به ویژه در زمینه ریشه کنی فقر و توسعه سبز پیش ببرد.
اول، ریشه کنی فقر. چین به شاهکار تاریخی حذف فقر مطلق تا فوریه 2021 دست یافته است و بیش از 800 میلیون نفر را از زمان اصلاحات و بازگشایی این کشور در سال 1978 از فقر خارج کرده است. این یک دستاورد بی سابقه در تاریخ بشر است.
چین چگونه این کار را انجام داد؟ یکی از عوامل کلیدی دادهها بود. چین سیستم پیچیدهای برای جمعآوری، تأیید، تجزیه و تحلیل و استفاده از دادههای مربوط به فقر در سطوح ملی، استانی، شهرستانی، روستایی و خانگی ایجاد کرده است. این سیستم چین را قادر می سازد تا فقرا را شناسایی کند، علل فقر را هدف قرار دهد، منابع را به طور کارآمد تخصیص دهد، به طور موثر بر پیشرفت نظارت کند و نتایج را به دقت ارزیابی کند. چین همچنین از دادههای کلان و فناوریهای دیجیتال برای نوآوری در روشهای کاهش فقر خود مانند تجارت الکترونیک، پرداختهای تلفن همراه، آموزش آنلاین، ارائه خدمات پزشکی از راه دور و غیره استفاده کرده است.
دوم، توسعه سبز. چین در بهبود کیفیت زیست محیطی، افزایش پوشش جنگلی، کاهش غلظت کربن و گسترش ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر خود پیشرفت چشمگیری داشته است. چین همچنین به یک پیشرو جهانی در فاینانس و فناوری سبز تبدیل شده است.
باز هم دادهها نقش کلیدی در ایجاد این دستاوردها داشته اند.
این دو مثال نشان میدهند که رویکرد چین به حاکمیت دادهها نه تنها مؤثر است، بلکه پخته و خردمندانه است.
با این وجود، رویکرد چین به حاکمیت داده قطعاً بدون چالش نیست. این کشور باید با مسائلی مانند مراکز دادههای قدیمی که مانع اشتراک گذاری و ادغام داده ها در میان بخشها و مناطق مختلف می شود، مقابله کند؛ سوء استفاده احتمالی از دادهها، مسئلهای است که به کیفیت و اعتماد دادهها آسیب می رساند؛ تمرکز دادهها، که باعث ایجاد انحصار دادهها و نابرابریها می شود؛ و اختلافات دادهها، که از منافع و ارزشهای داده متناقض ناشی می شود. این کشور همچنین باید با تهدید بازیگران دولت متخاصم با قابلیتهای پیشرفته جنگ سایبری مقابله کند که ممکن است برای اهداف استراتژیک یا مخرب خود اقدام به سرقت، خرابکاری یا دستکاری دادههای چین کنند.
این مسائل خطرات جدی برای امنیت دادهها، توسعه و همکاری چین ایجاد می کند. چین باید این مسائل را از طریق قوانین، مقررات، استانداردها و شیوههای مؤثری که تعهدات داخلی و بینالمللی خود را متعادل میکند و به تنوع فرهنگها و سیستمهای دیگر دادهها احترام میگذارد، رسیدگی کند.
به همین دلیل است که مجمع دادهها در هانگجو بسیار مهم است. این مجمع نه تنها به عنوان پلتفرمی برای گفتگو و همکاری بین ذینفعان مختلف داده و فرهنگ داده، بلکه به عنوان یک کاتالیزور برای اعتماد و احترام متقابل در میان سیستمهای داده و بازیگران مختلف عمل می کند.
نویسنده: اندی موک، محقق ارشد مرکز چین و جهانی شدن