لی شولیِ، یکی از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و رئیس بخش تبلیغات کمیته مرکزی حزب کمونیست چین است که این بیانیه را از طریق ارتباط ویدئویی و در جریان یک سخنرانی در نشست دوم شورای شبکه خبری کمربند و جاده در پکن بیان کرد.
رسانه ها ابزار مهمی برای ارتباط با مردم و تأثیرگذاری بر افکار عمومی هستند.
او گفت که سازمانهای رسانهای همه کشورها باید با یکدیگر همبستگی و همکاری داشته باشند و کمک های بیشتری به روح جاده ابریشم ارائه کنند تا یک فصل جدید از توسعه در ابتکار کمربند و جاده حاصل شود.
جاده ابریشم یک مسیر کاروانی باستانی بود که از چین تا منطقه مدیترانه امتداد داشت و نقش مهمی در تسهیل مبادلات اقتصادی و فرهنگی بین شرق و غرب ایفا میکرد.
لی گفت که توسعه باید برای رسانهها اولویت داشته باشد و بتوانند دستاوردهای جدیدی برای بیان داستان های جاده ابریشم و همچنین تقویت دوستی جاده ابریشم داشته باشند.
این نشست با حضور آنلاین نمایندگان 38 عضو شورای جاده ابریشم از 23 کشور برگزار شد. این نمایندگان نظرات و پیشنهادات خود را در مورد چگونگی استفاده بهتر از نقش شبکه خبری کمربند و جاده و ترویج تبادلات مردمی و فرهنگی مطرح کردند.
اولین نشست شورای شبکه خبری کمربند و جاده در آوریل سال 2019 در پکن برگزار شد که متشکل از 40 سازمان رسانه ای از 25 کشور بود.
217 سازمان رسانه ای از 101 کشور تا نوامبر سال 2022 به شبکه خبری کمربند و جاده پیوسته اند. در حال حاضر روزنامه چاینا دیلی ریاست این شورا را بر عهده دارد.