با این همه، این سیبزمینیها به عنوان یک محصول پرفروش در بازار بینالمللی به صورت انفرادی به فروش میرسند و به کشورها و مناطق زیادی از جمله عربستان سعودی، ترکیه و مصر صادر میشوند.
این سیبزمینیهای کوچک جهان کوچکی از محصولات و فناوریهایی هستند که شمال غرب چین را قادر میسازد موتور رشد جدیدی را روشن نماید و در عین حال به دنبال توسعه با کیفیت بالا باشد. شمال غرب چین زمانی یک منطقه توسعهنیافته بود اکنون در حال ایفای نقش قدرتمند خود برای ایجاد مرزهای رقابتی در کشاورزی و انرژی جدید با یک چشم انداز جهانی برای گشودن درهای خود است.
صادرکننده مواد غذایی
«شانشی» بزرگترین تولید کننده سیب در چین، یک هفتم سیبهای جهان را تولید میکند و سیبهای آن به بیش از 80 کشور و منطقه صادر میشود.
در ماه ژوئن، رولهای خشک توفو که در استان گانسو تولید شده بودند برای نخستین بار به استرالیا صادر شدند. این استان به عنوان یک مرکز قدرتمند کشاورزی، سعی کرده برای عرضه محصولات غذایی خود به بازارهای جهانی راهی بیابد و به این منظور حدود 20 درصد کل محصولاتش را صادر میکند.
اعداد و ارقام نشاندهنده این است که این منطقه چه ظرفیتهای بزرگی در حوزه کشاورزی دارد. در سه فصل نخست امسال، حجم صادرات محصولات غذایی از «هورگاس» (بندر زمینی در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 77.7 درصد رشد داشت و به 2.81 میلیارد یوان رسید.
در منطقه خودمختار اویغور نینگشیا، 118 هزار و 600 تن سبزیجات به ارزش 102 میلیون یوان در همین مدت صادر شده است.
شمال غرب چین بر اساس مزیتهای طبیعی خود در حال کشف فرصتهای جدید در حوزه کشاورزی و معرفی خود به عنوان یک کارخانه مطرح محصولات غذایی کشاورزی به جهان است.
تولیدکننده انرژی سبز
بسیاری از مردم سالهای سال است شمال غرب چین را بخاطر تپههای بی آب و علف و بیابانهای وسیع آن میشناسند.
در حال حاضر، در بیابان وسیع «گوبی» تیغههای عظیم توربینهای بادی در حال گردش قابل مشاهده است و در عین حال نور خورشید هم به صفحات فتوولتائیک میتابد و برق تولید میکند.
بیش از 100 شرکت تولید برق طی دهه گذشته برای توسعه انرژی بادی و خورشیدی به گانسو رفتهاند. برق تولیدشده توسط انرژیهای تجدید پذیر در این استان از 40 میلیارد کیلووات ساعت در سال 2021 فراتر رفته و بیش از 20 استان و شهر از آن بهره مند میشوند.
پیشگام سیاست گشایش
بازرگانان حدود دو هزار سال قبل از شمال غرب چین از طریق جاده ابریشم باستانی برای تجارت با کاروانهای شتر به غرب سفر میکردند.
حالا، هر یک ساعت و نیم به طور میانگین یک قطار باری چین-اروپا وارد بندر هورگاس یا از آن خارج میشود. کریدورهای تجاری جدید گشوده شده توسط قطارهای باری چین-اروپا ارتباط و همکاری میان بیش از 200 شهر در اوراسیا را تسهیل کرده است.
«جائو شیائوهای» معاون حزب «شرکت بندر زمینی بینالمللی شین جیانگ» در این باره گفت: ارومچی (مرکز شین جیانگ) از یک کانال لجستیک به یک قطب کلیدی لجستیک در اوراسیا تبدیل شده است.
یک شرکت تولید خودرو در استان «شانشی» نیز در حال ساخت کامیونهای سنگین است و با وجود ناملایمات بازار، این شرکت امسال بیش از 30 هزار دستگاه کامیون صادر کرد و در مقایسه با سال گذشته رکوردی بالا با افزایش 120 درصدی صادرات برجای گذاشت.
«یوان هانگمینگ» رئیس شرکت مذکور میگوید: ما با مشارکت فعال در ابتکار «کمربند و جاده» به پیش میرویم و بازارهای خارجی بیشتری را کشف میکنیم. معتقدم سفارشهای صادراتی ما گسترش خواهد یافت.