چین از هر نظر روی جمعیت بزرگ خود کار می کند. یکی از گروه های مهم برای حاکمیت چین، کودکان هستند. چین از دو جهت در حوزه آموزش موفق بوده است. اولین مورد اهمیت نظم در چین است. نظام آموزشی چین نظم را در کودکان نهادینه می کند. مورد بعدی استفاده چین از سیستم های آموزشی نوین است. چین در هر سه دوره تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم این دو راهبرد یعنی نظم و آموزش به روز را دنبال می کند.
چین با تعیین هدف، برنامه ریزی و تعریف راهبرد به هر آنچه که می خواهد می رسد. اتحاد و پذیرشی که در چینی ها وجود دارد به حصول اهداف حاکمیت سرعت می بخشد. آموزش و پرورش در چین نیز مثل حوزه های سیاسی و اقتصادی و… با در نظر گرفتن اهداف و برنامه ریزی کار می کند و هیچ طرح و برنامه ای در این نظام سلیقه ای و مقطعی نیست. استفاده از ابزار های روز در حوزه آموزش اهدافی عالی را نشان می دهد. کودکان چینی صرفا با دفتر و کتاب سر و کار ندارند و آموزشی که می بییند بر ضمیرشان می نشیند زیرا در حین تحصیل با انواع و اقسام آزمایش ها و فعالیت های عملی سر و کار داشته اند. آزمایشگاه ها، کارگاه ها، مزارع و گلخانه ها محل یادگیری کودکان چینی است. نظام آموزشی چین کودکان را عمل گرا بار می آورد زیرا از آنها می خواهد علم را تجربه کنند و خود به دنبال یافتن پاسخ بروند و آنچه دریافت کرده اند در مدرسه ارائه بدهند. یک کودک چینی از سنین بسیار پایین منظم و مسئولیت پذیر بار می آید تا جاییکه در نبود پدر و مادری که ساعاتی طولانی کار می کنند به خوبی از عهده اداره کردن خود بر می آید. هدایت تحصیلی در چین براساس نیاز کشور و علاقه فرد است در حقیقت دوره تحصیل این علاقه را براساس نیاز در کودک ایجاد می کند. دولت چین هزینه های تحصیل کودکان این کشور را پرداخت می کند از این جهت در قبال بودجه ای که صرف می شود پاسخگو است و به بهترین نحو نیروی کار، متخصصین و کارشناسان، صنعتگران، دولتمردان، دانشمندان و پزشکان و معلمان آینده را پرورش می دهد. در مراحل بعدی دولت هزینه تحصیلات تکمیلی و تحصیلات عالی دانشجویان چینی مستعد را متقبل می شود. در این مرحله هم تحصیل یک چینی امری برای وقت گذرانی و گرفتن یک مدرک نیست، بلکه در این مرحله هم بودجه ای که صرف می شود هدفی را دنبال می کند و تخصصی که کسب می شود همان چیزی است که کشور به آن نیاز دارد. بخش صنعت در چین نیروها و تکنولوژی مورد نیاز خود را از دانشگاه های چین می گیرد از این رو ارتباط نزدیکی بین صنعت و دانشگاه وجود دارد. هر تصمیمی در چین بر روی اصولی استوار است و هدفی را دنبال می کند. حوزه آموزش چین با هدف تربیت انسان هایی ماهر، توانمند و کاربلد پیش می رود. وقتی نبض اقتصاد دنیا در چین می زند، آینده در دست چین است.
رضا سهرابی، کارشناس مسائل چین