مطالب پیشنهادی

خروس های چند صد میلیون تومانی

جهت و شدت وزش باد در شهرهای بندری مورد توجه مردم به ویژه صیادان و دریانوردان بود، به همین دلیل روی دکل قایق‌ها یا بام ساختمان‌های خود «بادنما» نصب می‌کردند که معمولاً به شکل خروس ساخته می‌شد.

به نقل از خبرگزاری فارس، آرت‌فرها (نمایشگاه‌های هنری) در کنار حراجی‌ها، مکان‌هایی هستند که اقتصاد هنر در آنها در جریان است. تفاوت آرت‌فر با حراج هنری در این است که در آرت‌فرها، گالری‌ها حضور می‌یابند و به عرضه آثار عمدتاً مدرن هنری می‌پردازند، اما در حراج‌ها، گالری‌ها حضور مستقیم ندارند و صرفاً اثر است که عرضه می‌شود.

در قرن گذشته، آرت‌فرها معمولاً هر دو ـ سه سال یک‌بار برگزار می‌شدند اما تمایل و خواست هنر معاصر و انسان قرن بیست و یکم که تمرکز زیادی روی هنرهای تجسمی و خرید و فروش آن دارد، باعث شد که آرت‌فرها هر ساله در سرتاسر جهان برپا ‌شود؛ نظیر آرت بازل، آرت فریز لندن، آرت FIAC، آرت‌فر هند، آرت دبی، آرت استانبول، آرتیسیما و …

آرت‌فرها معمولاً چند روزه هستند و صاحبان گالری‌ها در این نمایشگاه‌های هنری، پس از پذیرش اقدام به اجاره غرفه و فروش آثار هنری آنتیک و مدرن می‌کنند و از آن راه، سود سرشاری به دست می‌آورند.

تهران هم در سال ۲۰۱۷ نخستین آرت‌فر خود را تجربه کرد. پس از آن هم «تیرآرت» دو دوره به صورت حضوری و امسال به صورت آنلاین برگزار شد.

یکی از رویدادهای هنری سال ۲۰۲۱ که از روز گذشته آغاز شده، آرت‌فر لندن است. این رویداد از سال ۱۹۸۹ توسط مرکز طراحی کسب و کار لندن در ایزلینگتون ـ منطقه‌ای در لندن که امروز نیز نمایشگاه در آن برگزار می‌شود ـ با هدف ایجاد فضایی برای به نمایش گذاشتن برجسته‌ترین آثار هنر مدرن و معاصر تأسیس شد. آرت‌فر لندن ابتدا فقط با ۳۶ گالری انگلیسی راه‌اندازی شد و در سال گذشته به آمار ۱۲۹ گالری از ۱۴ کشور مختلف و بیش از ۲۳ هزار شرکت‌کننده دست یافت.

آرت‌فر لندن امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و جهش آن در انگلستان به صورت حضوری برگزار نمی‌شود و در اتاق‌های نمایش آنلاین این آرت‌فر هر گالری حدود ۲۰ اثر را از هنرمندان خود به نمایش می‌گذارد. البته روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه یک بازدید خصوصی و محدود به صورت حضوری در این دوره انجام شده است.

آرت‌فر لندن تا ۱۲ بهمن برپاست و ۵۰ گالری از سراسر جهان را میزبانی می‌کند. از ایران هم گالری باوان در این رویداد حضور دارد. گالری رابرت یانگ انگلستان هم که در کار نمایش و خرید و فروش عتیقه‌جات است، یکی از شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری است و تعدادی بادنما (خروسِ باد) از جنس آهن و مس ارائه کرده است.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید