شرکتهای دانشبنیان لوکوموتیو توسعه اقتصاد دانشبنیان هستند و در این راستا مقام معظم رهبری رسیدن به ۴۰۰ هزار شرکت دانشبنیان را هدفگذاری فرمودهاند و برای تحقق این هدف، تغییر و تحول در نظام علم و فناوری کشور ضروری است.
“وحید ضرغامی”، قائممقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ظرفیت و توانمندی فوقالعاده نیروی انسانی کشور در کنار ثروت فراوان خدادادی در ایرانزمین، شرایط بالقوه خاصی را برای کشور ایجاد کرده است که بنا به پیشبینی بسیاری از کارشناسان بینالمللی، کشور را در ردیف کشورهای با پتانسیل خیلی بالا برای رهبری اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جهان در آینده نزدیک قرار میدهد اما آن الزاماتی دارد که در صورت رعایت آنها میتوان امیدوار بود که این مهم هر چه زودتر محقق شود.
وی با بیان اینکه یکی از این الزامات، ایجاد بستر کار و فعالیت برای جوانان و اثرگذاری آنها است، تصریح کرد: در بیانیه دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری، ابلاغ شد بیش از 40 بار لفظ “جوان” تکرار شده است و این یعنی جوانان امروز، طلایهداران تمدن اسلامی در دهههای اخیر خواهند بود؛ اساساً در تئوریهای تحول اقتصادی و اجتماعی، افراد جوان و شور و شعور و خلاقیت جوانی، حرف اول و آخر را میزند، اگر روزی جوانان توانستند هشت سال جانانه دفاع کنند، جنگ را مدیریت کنند و نگذارند یک وجب از خاک کشور به یغماء برود، امروز نیز میتوانند گامهای بزرگ و مؤثری در عرصه جنگ اقتصادی – سیاسی، تهاجم و ناتوی فرهنگی بردارند.
ضرغامی با اشاره به مطالبه رهبر انقلاب مبنی بر توسعه اقتصاد دانشبنیان گفت: در سالهای اخیر مقام معظم رهبری توسعه اقتصاد دانشبنیان را به عنوان کلیدیترین راهبرد اقتصاد مقاومتی برای برونرفت از وضع موجود مطرح فرمودند که اساساً هدف اصلی آن، گذر از “نگاه سنتی و مبتنی بر منابع” به اقتصاد به “نگاه تحولآفرین و مبتنی بر دانش” به اقتصاد است که بازدهی و ارزش افزوده چندین برابری نسبت به اقتصاد سنتی دارد، بدون شک تعداد زیادی از شرکتهای دانشبنیان که لوکوموتیو توسعه اقتصاد دانشبنیان هستند باید تشکیل شده و در راستای خودکفایی کشور در عرصههای گوناگون فعالیت کنند به گونهای که اکثر نیازهای کشور در داخل تولید شوند.
قائممقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این راستا مقام معظم رهبری رسیدن به 400 هزار شرکت دانشبنیان را هدفگذاری فرمودهاند و برای تحقق این هدف، تحول و تغییر در نظام علم و فناوری کشور ضروری است. در حال حاضر سرعت رشد و توسعه شرکتهای دانشبنیان هر چند امیدوارکننده است اما با چالشهایی رو به رو است، بازارسازی و ایجاد بستر فروش این محصولات یکی از این چالشهاست؛ اینکه دستگاههای گوناگون جنس بیکیفیت خارجی خریده و انتظار داشته باشیم شرکتهای دانشبنیان تولیدکننده آن اجناس رشد کنند و تبدیل به هلدینگهای تولیدی بزرگ شوند، لازم است الزامات قانونی محکمتر و همچنین نظامات انگیزشی و البته بیمهای و تضمینکننده کیفیت برای خرید از شرکتهای دانشبنیان توسط دستگاههای دولتی فراهم شود.
ضرغامی با بیان اینکه مدل توسعه نظام نوآوری در کشورهایی مثل برزیل، آرژانتین و سایر کشورهای آمریکای لاتین مشابه کشور ما و از “دانشگاه به صنعت” است، خاطرنشان کرد: دانشگاهیان ایدهها و محصولاتی را تولید کرده و به بازار میرسانند، نظامات نوآوری از قبیل مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در کنار دانشگاهها بیشتر شکل میگیرند ولی در کشورهای آسیای شرقی مثل چین، ژاپن و کره جنوبی از صنعت به دانشگاه است، مراکز توسعه فناوری و نوآوری در جوار و کنار صنایع شکل میگیرند و ایدههای نوآورانه در دل صنعت و بازار متولد میشوند و تلاش دانشگاهیان و فارغالتحصیلان دانشگاهی به محصولاتِ دارای بازار قطعی ختم میشود و قاعدتاً با این تغییر نگاه و ایجاد بسترهای توسعه فناوری و نوآوری میتوان شاهد رشد سریع شرکتهای دانشبنیان و در نتیجه تحقق اقتصاد دانشبنیان با شکلگیری 400 هزار شرکت دانشبنیان بود.
وی با بیان اینکه با “بخشینگری” نمیتوان اقتصاد را دانشبنیان کرد، گفت: دستگاههای گوناگون باید رویکرد دانشبنیان و کلنگری نسبت به این موضوع داشته باشند و کلیه قوانین مختلف کشور نیز از قوانین گمرکی گرفته تا بیمه و مالیات و … از ارتقای فناوریهای موجود گرفته تا ساخت محصولات با فناوری بالا، باید همسو و همراستا با اقتصاد دانشبنیان باشند؛ به عنوان مثال کشاورزی ما سنتی و کمبازده است و با تغییرات اندکی در سیستم آبیاری و استفاده از آبیاری قطرهای، میتوان با مصرف آب کمتری، تولیدات کشاورزی بیشتری داشت و این یعنی دانشبنیان کردن نظام سنتی موجود و در کنار این نیز میتوان تولید محصولات مختلف دانشی از محصولات کشاورزی را از طریق صنایع تبدیلی فراهم کرد.
قائممقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: امروز در حوزه محصولات کشاورزی و باغی، خامفروشی زیاد است و حوزه کسب و کارهای دانشبنیان کشاورزی توسعه نیافتاده است که در صورت فعالسازی این بخش و تولید محصولات مختلف از محصولات کشاورزی و باغی، میتوان دهها هزار کسب و کار و شرکت دانشبنیان با درآمدهای قابل توجه ایجاد کرد؛ در سایر حوزهها از جمله در حوزههای معدن، صنعت ساختمان، لوازم خانگی، نفت و.. هم وضعیت به همین نحو است که در صورت فعالسازی خوشههای کسب و کار دانشبنیان حوزههای مختلف، تحقق 400 هزار شرکت دانشبنیان در طول سالهای آتی، امری شدنی است که نتیجه آن تحقق اقتصادی دانشبنیان و مطرح شدن کشور به عنوان کشوری موثر و با قدرت در عرصه جهانی است که پیشنیاز جدی تحقق تمدن با شکوه اسلامی با محوریت عدالت و اخلاق در جهان است.