بر اساس آمار، اندازه کلی بازار لجستیک هوشمند در سال 2020 میلادی به 35.67 میلیارد یوان (5.11 میلیارد دلار) رسید و این عدد در اکتبر امسال از 128.05 میلیارد یوان عبور کرد. به این ترتیب میتوان گفت رشد میانگین رشد ترکیبی سالانه آن بیش از 70 درصد است.
با وجود دیجیتالسازی، انبارهای مدرن دیگر صرفا «ایستگاههای انتقال» نیستند بلکه نقاط کلیدی هستند که خدمات هدفمند ارائه میدهند. سیستمهای انبارداری هوشمند در حال حاضر یک نقش حیاتی در بخش لجستیک ایفاء میکنند.
در انبارهای هوشمند، محمولهها توسط رباتها دسته بندی و جابجا میشوند و اطلاعات لحظهای درباره وسایل نقلیه جابجاکننده بار روی صفحه نمایشهای بزرگ پخش میشود. علاوه بر این، مشکل جابجایی محمولهها اکنون با وسایل حمل بار بدون سرنشین توسط رباتها حل شده چرا که قادر به حمل انواع بستهها و محمولهها هستند.
در انبار یک پارک صنعتی متعلق به غول تجارت الکترونیک چینی «JD.com» در شهر «ایوو» واقع در استان «جهجیانگ» بیش از 100 وسیله نقلیه رباتی به خدمت گرفته شده است. این رباتهای حمل بار توسط کدهای هوشمند و یک سیستم ناوبری داخلی هدایت میشوند و قادرند بستهها را به شکلی دقیق به دست کارمندان انبار برسانند.
«ونگ بو» مسئول انبار مذکور میگوید: با این روش انبارداری هوشمندتر و هوشمندتر شده و از حالت «رجوع شخص به کالا» به حالت «رجوع کالا به شخص» تغییر یافته است.
وی به روزنامه «مردم» گفت این انبار قادر است در هر ساعت 1500 سفارش را جابجا کند که سه برابر کارآمدتر از مدلهای سنتی است و کل پارک صنعتی میتواند 70 هزار سفارش را در هر روز پاسخگو باشد.
خدمات خودکار و هوشمند به تدریج در حال به خدمت گرفته شدن در پایانههای تحویل بار هستند و تحویل بار بدون تماس در حال تبدیل شدن به یک شاخص استاندارد است.
در اکتبر امسال، 6 وسیله حمل بار هوشمند متعلق به شرکت JD.com به صورت آزمایشی در یک پایگاه تست وسایل نقلیه خودکار در منطقه «شونیی» در پکن به کار گرفته شد.
این وسایل نقلیه هوشمند که قادر به تشخیص چراغهای راهنمایی، عابرین پیاده و ماندن در لاین صحیح هستند، ظرفیت حداکثری 200 کیلوگرم بار تا شعاع 100 کیلومتر را دارند. این وسایل نقلیه قادرند روزانه بیش از 200 عملیات تحویل را انجام دهند.
این وسایل نقلیه همچنین میتوانند بستهها را به نواحی خدماتی که بسیار دور از مراکز توزیع هستند برسانند و سپس برای مقصد نهایی به پیکها تحویل دهند.
«هه تیان» معاون JD.com و رئیس بخش لجستیک هوشمند این شرکت به روزنامه مردم گفت لجستیک هوشمند تا سال 2025 وارد دورانی جدید خواهد شد که در آن هوش مصنوعی به توسعه کارآمد خودکار تمام ارتباطات لجستیک کمک میکند.
وی تاکید کرد: در آینده، ما به توسعه بخش لجستیک با کمک فناوریها ادامه خواهیم داد و به طور مداوم کارآمدی تحویل بار و کیفیت خدمات را بهبود میبخشیم تا از ایمنی تمام ارتباطات لجستیک را تضمین نماییم.