در ابتدای سال جدید میلادی، چین و فیلیپین یادداشت تفاهم ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده را تجدید کرده و یک یادداشت تفاهم با ترکمنستان درباره ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده به امضاء رسید.
این رویدادها کاملا نشاندهنده این است که ساخت مشترک کمربند و جاده نیازهای توسعه جهانی را محقق میسازد، مطابق با انتظارات جامعه بینالمللی است و همواره انعطافپذیری قوی و تکاپوی شدید خود را حفظ کرده است.
در حال حاضر، 151 کشور و 32 سازمان بینالمللی بیش از 200 سند همکاری در خصوص ساخت مشترک ابتکار کمربن و جاده با چین به امضاء رساندهاند. «بانک جهانی» دهم ژانویه (20 دی) جدیدترین گزارش «چشم انداز اقتصاد جهانی» را منتشر ساخت و پیش بینی رشد اقتصادی جهان در سال 2023 را به 1.7 درصد کاهش داد که 1.3 درصد کمتر از پیش بینی آن در ژوئن سال گذشته است.
باتوجه به ناملایمات پیش روی جهانی سازی اقتصاد و احیای اقتصادی کند جهان، ساخت مشترک کمربند و جاده نقشی به مراتب مهمتر در ارتقاء رشد اقتصادی کشورها و مناطق مرتبط و ارتقاء توسعه مشترک جهان ایفاء میکند.
گزارش پژوهشی 2019 بانک جهانی نشان میدهد اگر تمام پروژههای زیرساخت حمل و نقل تحت چارچوب ساخت مشترک کمربند و جاده تا سال 2030 اجرایی شود، پیش بینی میشود سالانه 1.6 تریلیون دلار درآمد نصیب جهان کند که معادل 1.3 درصد اقتصاد جهانی است.
در آینده، پیوستن به ساخت مشترک و با کیفیت ابتکار کمربند و جاده به یک روند عمومی برای شمار بیشتری از کشورها تبدیل خواهد شد. ابتکار کمربند و جاده از چین سرچشمه گرفته و فرصتها و دستاوردهای آن متعلق به جهان است. ساخت مشترک این ابتکار یک سکوی جدید برای تجارت و سرمایه گذاری بینالمللی ایجاد کرده است.
آمارها نشان میدهد که از سال 2013 تا 2021، تجارت انباشه چین در حوزه کالا با کشورهای در مسیر کمربند و جاده به حدود 11 تریلیون دلار رسیده و سرمایه گذاری دو طرفه از 230 میلیارد دلار فراتر رفته است.
«مارتین آلبرو» جامعه شناس انگلیسی و یکی از پیشگامان مفهوم جهانی سازی تاکید کرد ابتکار کمربند و جاده توسعه صلح آمیز چین را با رفاه و خوشبختی کل جهان پیوند زده است.
ساخت مشترک و با کیفیت ابتکار کمربند و جاده به عنوان یک محصول عمومی مهم ارائه شده از سوی چین برای بهبود حکمرانی جهانی، اصلاح تدریجی نظم موجود بینالملل و مقررات بینالمللی را ارتقاء میبخشد.
ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده و مفهوم کلیدی همفکری گسترده، ساخت و منافع مشترک در اسناد مرتبط با سازمان ملل، گروه 20، اپک و دیگر سازمانهای منطقهای وارد شده است و به یک نقطه اجماع مهم بر سر حکمرانی جهانی تبدیل شده است.
تاسیس نهادهای توسعه چندجانبه و پلتفرمهای همکاری مانند «بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا» و «صندوق جاده ابریشم» توسعه سیستم حکمرانی جهانی در یک مسیر متناسب و منطقیتر ارتقاء بخشیده است.
«تان ژلی» پژوهشگر ارشد در «موسسه رهبری امبکی آفریقا» در دانشگاه آفریقای جنوبی میگوید: ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده به یک نیروی هم برای بهبود حکمرانی جهانی تبدیل شده است.