• خانه
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • سبک زندگی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • ورزشی
دوشنبه, اکتبر 13, 2025
دیده نیوز
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • ورود کاربر
  • خانه
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • سبک زندگی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • ورزشی
  • خانه
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • سبک زندگی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • ورزشی
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
دیده نیوز
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خودروسازی در بیراهه رانت و انحصار

خودروسازی در بیراهه رانت و انحصار

جولای 16, 2023
در اقتصادی
0
اشتراک در فیس بوکاشتراک در توییتر

صنعت خودروسازی را باید آیینه تمام نما و حقیقی یک اقتصاد تنبل، ورشکسته و انحصار زده دانست که علت اصلی آن، سایه سنگین حضور دولت در این بخش است.

به گزارش دیده نیوز به نقل از پول نیوز، میلتون فریدمن اقتصاددان مطرح معاصر گفته است: «اگر مسئولیت یک صحرا را به بخشِ دولتی واگذار کنید، بعد از گذشت پنج سال با کمبود شن مواجه می‌شوید». ظاهر امر در ایران همینطور است که فریدمن گفته است. اقتصاد در دست دولت است، اما برای تکمیل بیش از ۸۰ هزار پروژه نیمه کاره در کشور پول نداریم. برای اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات بین المللی پول نداریم. برای پرداخت مطالبات بخش خصوصی پول نداریم. برای پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان پول نداریم. برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی پول نداریم. برای نوسازی ساختمان‌های مدارس فرسوده و بازسازی تاسیسات آن‌ها پول نداریم. کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی با کمبود شدید نقدینگی دست به گریبان و کارگران این بخش‌ها همواره در آستانه بیکاری هستند.

مطالب پیشنهادی

MTC سومین مجمع بین المللى آستراخان

نخبه ای قهرمان دو دنیا غواصی و خلبانی

بحران انحصار

از این دست ” پول نداریم “‌ها الی ماشاءالله وجود دارد که همگی ناشی از انحصار اقتصاد در دست دولت و حاکمیت است و هیچ اراده و تمایلی هم برای نجات این اقتصاد از انحصار وجود ندارد. تو گویی جان دولت به این انحصار بسته است و به هیچ قیمتی حاضر نیست دست از سر آن بردارد. روشی که در مملکت ما در باره اقتصاد در پیش گرفته شده، در یک معنای کلی با هیچ یک از روش‌ها و معیار‌های پذیرفته شده و مدل‌های اقتصادی امروزی نمی‌خواند. آنچه که ما در قبال اقتصاد انجام می‌دهیم، جز تحمیل هزینه‌های سنگین، زیانبار و بنیان سوز بر بنیه نحیف این بخش نیست.

بحران مدیریت دولتی در خودروسازی

بر اساس ضرب المثل معروف “مشت نمونه خروار است” صنعت خودروسازی در این دیار را باید آیینه تمام نما و حقیقی یک اقتصاد تنبل، ورشکسته و انحصار زده دانست که علت اصلی آن هم سایه سنگین حضور دولت در این بخش است. مرکز پژوهش‌های مجلس در تحقیقی کارشناسی اعلام کرده که «اگر ۷۱/ ۵ درصد سهام دولت در ایران‌خودرو و ۳۱/ ۱۷ درصد سهام آن در سایپا را هم در نظر نگیریم، بازهم ۱۲/ ۲۱ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۶/ ۱۵ درصد از سهام سایپا در اختیار شرکت‌های عمومی وابسته و تحت کنترل دولت است. همچنین ۲۴/ ۲۵ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۶۶/ ۳۹ درصد از سهام سایپا تحت نظام سهامداری چرخه‌ای است. همین موضوع باعث می‌شود با وجود آنکه سهام مستقیم دولت در خودروسازی‌ها محدود است، اما مدیریت آن همچنان در اختیار دولت باشد».

خودروسازی در باتلاق

بدین ترتیب خودروسازی در ایران فرصتی برای رشد و پویایی و شتاب گیری پیدا نخواهد کرد و همچنان در باتلاق طرح‌های هزینه بر و زیانبار گرفتار خواهد بود. به عنوان نمونه باید به هزینه‌های سرسام آور پلتفرم و راه اندازی خط تولید خودرویی به نام سمند اشاره شود که به عنوان خودرو ملی صرف شد. با این حال سمند تنها یک کپی ناقص از کارخانه و برند خودروسازی پژو از آب در آمد و هیچ وقت نه خودرو شد و نه ملی. این در حالی است که کشور‌هایی مثل چین و کره جنوبی توانسته اند با هزینه‌ای به مراتب کمتر از آنچه برای سمند صرف شد کارخانه و برند‌های جدید خودروسازی با محصولات متنوع راه اندازی کنند و با صادرات آن‌ها هم ارزآوری داشته باشند و هم اشتغالزایی کنند.

حیاط خلوت سیاسیون

بحران جدی دیگر، گرفتار شدن اقتصاد در چاله سیاست است و خودروسازی‌ها نیز اکنون به حیاط خلوت تعدادی از سیاسیون تبدیل شده اند. از سوی دیگر خودروسازی دارای یک نیروی عظیم مازاد است که هر دو این موارد هزینه‌های جاری فلج کننده‌ای را به اقتصاد و بودجه مملکت تحمیل کرده و در صورت ادامه این مسیر، به درکات ناکامی و شکست سقوط خواهد کرد.

ضرورت خصوصی سازی واقعی

اگر خصوصی سازی واقعی ـ نه خصولتی سازی ـ در صنعت خودروسازی صورت بگیرد و امکان رقابت بین خودروساز‌های داخلی و خارجی به وجود بیاید، در آن صورت در هزینه‌ها و ساختار آن تحول و چابک سازی صورت خواهد گرفت و بار بسیار سنگینی از هزینه‌های تحمیلی به اقتصاد کشور حذف خواهد شد و‌ای بسا با تولید یک محصول نهایی، استاندارد و کارآمد، به بهبودی اقتصاد و درآمد مملکت هم کمک شود و با آنچه که از این طریق و از طریق صنایع دیگر حاصل می‌شود، ثروت و رفاه لازم برای شهروندان نیز ایجاد خواهد شد. این مهم نیز از طریق خصوصی سازی واقعی صنایع و از جمله صنعت خودروسازی دست می‌دهد، در غیر این صورت همچنان بایستی شاهد از دست رفتن منابع و ذخایر کشور به دست دولت باشیم تا زمانی که این کشور به بیابان تبدیل شود تا جایی که به قول» فریدمن با کمبود و حتی نبود شن مواجه شویم.

 

مسعود یوسفی / روزنامه نگار

برچسب: اقتصاد تنبلانحصارخودروسازیدولتمرکز پژوهشهای مجلس

مطالب مرتبط

MTC سومین مجمع بین المللى آستراخان
اقتصادی

MTC سومین مجمع بین المللى آستراخان

سپتامبر 30, 2025
نخبه ای قهرمان دو دنیا غواصی و خلبانی
اقتصادی

نخبه ای قهرمان دو دنیا غواصی و خلبانی

سپتامبر 9, 2025
دهمین مجمع رسانه‌ای خزدر آستاراخان
اقتصادی

دهمین مجمع رسانه‌ای خزدر آستاراخان

آگوست 30, 2025
دومین نشست تخصصی تأمین مالی
اقتصادی

دومین نشست تخصصی تأمین مالی

آگوست 28, 2025
پدر NLP و کوچینگ عمرائی
اقتصادی

پدر NLP و کوچینگ عمرائی

آگوست 27, 2025
هشتمین اجلاس تکریم از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور
اقتصادی

هشتمین اجلاس تکریم از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور

آگوست 24, 2025

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 9 =

پربازدیدترین ها

تماس مستقیم عراقچی با فرستاده ویژه کاخ سفید

تماس مستقیم عراقچی با فرستاده ویژه کاخ سفید

سپتامبر 22, 2025
شرایط اکنون عراق و مشارکت در انتخابات پیش رو

شرایط اکنون عراق و مشارکت در انتخابات پیش رو

اکتبر 2, 2025
اسحاق نصیری مربی تیم ملی ووینام ایران شد

اسحاق نصیری مربی تیم ملی ووینام ایران شد

سپتامبر 25, 2025
اینستالیشن «به رسم ایران پرگهر»؛ صدای شهر در بستر هنر تعاملی

اینستالیشن «به رسم ایران پرگهر»؛ صدای شهر در بستر هنر تعاملی

اکتبر 9, 2025
بازیکن جنجالی در استقلال ماندگار شد

بازیکن جنجالی در استقلال ماندگار شد

سپتامبر 20, 2025

انتخاب سردبیر

پیام تبریک شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به مناسبت فرا رسیدن سال 2023

پیام تبریک شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به مناسبت فرا رسیدن سال 2023

دسامبر 31, 2022
نقش آفرینی بانک ملت در تولید پاک و اشتغال پایدار

نقش آفرینی بانک ملت در تولید پاک و اشتغال پایدار

جولای 31, 2023
کاهش کارآیی ۲ واکسن کرونای “فایزر” و “آسترازنکا” در اثر گذشت زمان

کاهش کارآیی ۲ واکسن کرونای “فایزر” و “آسترازنکا” در اثر گذشت زمان

آگوست 25, 2021
مناطق آزاد می توانند به پایلوت فعالیت های فرهنگی در کشور تبدیل شوند

مناطق آزاد می توانند به پایلوت فعالیت های فرهنگی در کشور تبدیل شوند

اکتبر 25, 2021

درباره ما

رسالت پایگاه خبری دیده از ابتدا توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری بوده است. امیداست در پناه خدا برای شما مخاطبان گرامی مفید بوده باشیم.

دنبال کنید

دسته‌ها

  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • بین المللی
  • سایر
  • سایر اخبار ویژه
  • سبک زندگی
  • سرگرمی
  • سیاسی
  • علمی
  • عمومی
  • غذا
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • کتاب
  • گردشگری
  • مد و زیبایی
  • ملی
  • موسیقی
  • ورزشی
  • ویدیو
  • ویژه

آخرین پست ها

  • اینستالیشن «به رسم ایران پرگهر»؛ صدای شهر در بستر هنر تعاملی
  • شرایط اکنون عراق و مشارکت در انتخابات پیش رو
  • MTC سومین مجمع بین المللى آستراخان
  • حادثه ای برای دو مامور فراجا

مهمترین عناوین هفته

اسحاق نصیری مربی تیم ملی ووینام ایران شد

شرایط اکنون عراق و مشارکت در انتخابات پیش رو

MTC سومین مجمع بین المللى آستراخان

بازیکن جنجالی در استقلال ماندگار شد

  • درباره ما
  • تماس با ما
  • میزبانی وب

کلیه حقوق این سایت متعلق به دیده نیوز می‌باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بهداشت و سلامت
  • سبک زندگی
  • فرهنگی و هنری
  • فناوری
  • گردشگری
  • ورزشی

کلیه حقوق این سایت متعلق به دیده نیوز می‌باشد.